سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انقضا و صدور توکن ها به چه صورتی است؟

تصویر jwt چیست

 

قبل از اینکه به توضیح این قسمت برویم باید بگوییم که اگر می خواهید در مورد این که jwt    چیست؟ و یا حتی در مورد مطالبی مثل فراموشی رمز عبور php و آموزش ساخت آزمون آنلاین با php پیشنهاد می کنم مقالات قبلی ما را نیز مطالعه کنید تا این مطالب بیشتر در ذهنتان بماند و کامل تر متوجه بشوید.

توکن ها بدون حالت صرفا بر اساس بررسی امضای پیام رسیده کار می کنند. به این صورت که یک توکن می تواند تا ابد معتبر باقی بماند. برای رفع این مشکل باید تاریخ انقضای متناسبی به آن اضافه کرد. برای برنامه های بسیار حساس این عدد می تواند 15 دقیقه باشد و برای برنامه های کمتر حساس، چندین ماه نیز می تواند باشد. اگر در این حین قرار به ابطال سریع توکنی بود باید چه کرد؟ یک راه حل آن، ثبت رکودهای تمام توکن های صادر شده در بانک اطلاعاتی است. برای این کار می توانیم یک فیلد jti درست کنیم و id ها را در بانک اطلاعاتی ذخیره کنیم. در این صورت می توانید از بین توکن های صادر شده و کاربران و اطلاعات ارتباط برقرار کنیم. در این حالت برنامه نیز علاوه بر بررسی امضای توکن می تواند به لیست های id های صادر شده و دخیره سازی در دیتابیس نیز مراجعه کند. از این طریق اعتبار سنجی اضافه تری را در جهت باطل کردن سریع توکن ها انجام می دهند. این روش با دنیای واقعی سازگاری بیشتری دارد.

در کل در جواب jwt چیست، می توان گفت یک روش اعتبار سنجی است که دو روش مختلف دارد. اولین روش پرکاربرد ترین روش است، که به ازای هر درخواست یک کوکی به سمت سرور ارسال می شود. و روش دوم نیز به ازای هر درخواست، یک توکن امضا شده به سمت سرور ارسال می شود.

ایجاد فایل بروزرسانی رمز عبور

در این مورد نیز به اندازه کافی در مقالات قبلی صحبت کرده ایم، برای فراموشی رمز عبور php بار دیگر باید به آدرس C:\wamp\www\ecommerce برویم و سپس فایل updatepassword.php را ایجاد کنیم. بعد از ایجاد باید فایل را باز کرده و یکسری کد به آن اضافه کنیم. در کد هایی که وارد می کنیم، ابتدا به پایگاه داده متصل می شویم و بعد Header.php را include می کنیم تا حالت کلی و Header سایت به وجود بیاید. سپس به پردازش اطلاعات بدست آمده می پردازیم. در این قسمت شرطی گذاشته شده است که اگر در لینک آمده پارامتر email وجود داشت و پارامتر code نیز حتما مقدار داشت، انگاه باید یکسری دستورالعمل خاصی به اجرا در بیاید.

 

نصویر فراموشی رمز عبور php

 

دستورالعمل هایی که به اجرا در می آیندابتدا با استفاده از متغیر سازی مقدار دو پارمتر code و email را از لینک بیرون می کشد و در ادامه در پایگاه داده و جدول داده ای به دنبال email می گردد و تعداد آن را در متغیر قرار می دهد. حال دستور شرطی به اجرا در می آید. که دو حالت خواهد داشت.

جمع بندی

در جمع بندی این قسمت برای شما پیشنهاداتی داریم، اگر شما علاقه مند به زبان php هستید یا حتی دانشجوی کامپیوتر هستید و می خواهید متوجه شوید که با کدام بخش از زبان برنامه نویسی می توانید ارتباط برقرار کنید، پیشنهاد می کنم به سایت ما مراجعه کنید و در مورد تمام این زبان ها مطالب را مطالعه کنید.